Stel gerust je vraag!
Samen zoeken we een oplossing
Ik luister naar je
Ik oordeel niet
Je kunt mij vertrouwen
Mijn hulp kost jou niets
Ik ben er voor jou
Hallo!
Ik ben Ombi.

Samen met mijn collega’s ombudspersonen heb ik een luisterend oor voor kinderen jongeren. 

Ik heb geen ogen want wil niet oordelen. Ik heb veel monden want wil iedereen zijn stem laten horen. Ik heb verschillende petten op om iedereen zijn standpunt te kunnen horen. Ik heb ook grote oren om te luisteren naar jou. Met het lampje ga ik samen op zoek naar een oplossing.

 

Wat doet ombi?

  • Ik luister naar je vragen, je (on)tevredenheid,
  • Ik geef info over jouw patiëntenrechten,over waar je terecht kan voor andere vragen,
  • Ik bemiddel bij klachten over patiëntenrechten,
  • Ik geef advies aan een voorziening over wat nog beter kan.
  • Iedereen kan bij mij terecht. Als ik je niet kan helpen gaan we op zoek naar wie dat wel kan.

  • Ik oordeel niet over mensen en situaties
  • Ik heb beroepsgeheim
  • Ik doe alleen waar jij mee akkoord bent
  • Mijn hulp kost jou niets
  • Je bent met elke vraag welkom bij mij, geen enkele vraag is vreemd
 
Video afspelen

Jouw rechten
als patiënt

Als jongere heb je recht op ‘goede zorg’, zorg die gebaseerd is op de kennis die er nu is. Deze zorg betekent onder meer dat de hulpverlener respectvol met je omgaat, dat je de gepaste behandeling krijgt.

Je hebt recht op informatie die je begrijpt. Je kan zelf ook uitleg vragen aan hulpverleners. Je kan je ook altijd laten bijstaan door een vertrouwenspersoon.
Je mag zelf (mee)beslissen over je behandeling. Het gaat immers over jouw welzijn en gezondheid. Hulpverleners zullen je mening vragen. Je mag zelf ook altijd je mening uiten en je mag van mening veranderen.
Het is belangrijk dat het goed ‘klikt’ met de hulpverleners. Ze gaan immers een stukje met je op weg en zien je op een kwetsbaar moment in je leven. Zoals je kan kiezen voor een huisarts, tandarts,… heb je ook een keuze in je behandeling. 

Jouw gegevens worden bewaard in een elektronisch dossier. Jijzelf en/of je ouders mogen vragen om je dossier in te kijken of er een afdruk van te ontvangen.

Je hebt recht op je eigen mening en persoonlijke overtuiging. Hulpverleners hebben beroepsgeheim en moeten aan jou vragen met wie ze gegevens mogen delen.

Je kan iemand vragen om je vertrouwenspersoon te zijn. Deze persoon neemt geen beslissingen in jouw plaats maar kan je ondersteunen en bijstaan in je behandeling.

Als je niet tevreden bent over je behandeling, dan is het goed om daarover te spreken. Dit kan met je hulpverlener zelf of met de onafhankelijke ombudsdienst. Deze zal luisteren naar je en samen met jou uitzoeken hoe de klacht kan besproken worden. De onafhankelijke ombudsdienst is gratis en vertrouwelijk.

of stuur een e-mail naar
Je kan ook chatten
Ma t/m vrij, 16:00 - 18:00

Onze ombudspersonen staan voor je klaar

Lou Hamdaoui

Jeroen Simaeys

Emma De Mulder

Peter De Clercq

Elke Van Passel

Ingrid Meuwis

Kris Bruyninckx

Marlies Thonnon

Ombi is er voor jou

Stel gerust je vraag aan ons. Je kan dit doen door rechtstreeks contact op te nemen met één van onze ombudspersonen. Daarnaast kan je ook je vraag stellen via de chat of ons mailadres info@oogg.be. Je kan ook je vraag of klacht indienen via onderstaande knop.

Voorbeelden van vragen die je aan ons kunt stellen:
Mag ik mijn zus vragen als vertrouwenspersoon? Mag mijn vertrouwenspersoon iets doen zonder dat ik het weet?
Mag ik verbeterpunten voor de afdeling met jou delen? Ik voel me niet begrepen door mijn hulpverleners. Hoe kan ik dat zeggen?
Ik weet niet hoelang deze opname gaat duren. Ik weet niet waarom ik deze medicatie moet nemen.
Mag de verpleging zomaar op mijn kamer binnen komen? Mag mijn leerkracht naar het team bellen om te weten hoe het met me gaat? Ik wil vegetarisch eten, kan dat hier?
Kan ik iets verwijderen uit mijn patiëntendossier? Kan ik zelf iets in mijn dossier schrijven? Beslissing over behandeling: Wat gebeurt er als ik mijn medicatie weiger? Ben ik het die beslist of mijn ouders? Mag ik stoppen met mijn behandeling als ik dat wil?
Mag ik zelf mijn psychiater of mijn persoonlijke begeleider kiezen?
Ik heb mijn vraag nog niet bij de interne ombudsdienst gesteld. Is dat erg? Gaat mijn hulpverlener nu niet boos zijn als ik naar jou kom?
Vorige slide
Volgende slide